Płyta
„Meditationes” to niezwykłe wykonania wspaniałych muzyków – Vadima Brodskiego i
Romana Peruckiego. Wirtuozi zagrali razem w Koninie, w kościele św. Wojciecha,
a ich koncerty zaowocowały tą właśnie płytą. Dla mistrza skrzypiec – Vadima
Brodskiego – jest to pierwsza płyta z utworami sakralnymi. Artysta lubi sięgać inny
repertuar – jak na przykład utwory Beatlesów i Scotta Joplina – które w jego
wykonaniu są zawsze niesamowitą ucztą dla ucha. Z kolei Roman Perucki jest
pierwszym organistą Archikatedry Oliwskiej w Gdańsku, wielokrotnie nominowanym
i nagradzanym na wielu prestiżowych
konkursach – m.in. Fryderykach. Roman Perucki posiada już w dorobku kilkadziesiąt nagranych płyt w
kraju i zagranicą, a dwie z nich pokryły się już złotem.
„Meditationes”
To romantyczna kompilacja, zawierająca w sobie wielki kunszt wykonania, wdzięk
instrumentów i oczywiście mistrzowskie aranżacje utworów Mozarta, Haendla,
Bacha i wielu innych… „Królewski instrument Brodskiego nie biega, on
spaceruje!”, mówi Anna Wysocka, a
wtórujące skrzypcom 100-letnie organy,
na których gra Perucki, dopełniają artyzmu całego przedsięwzięcia.
Na płycie
znajdują się utwory:
1. Meditation / Massenet
2. Xerxes/ Haendel
3. Aria z suity D/ Bach
4. Komm heiliger/ Bach
5. Liebster Jesu / Bach
6. Ave Verum / Mozart
7. Panis Angelicus/ Franck
8.
Ich ruf zu dir/ Bach
9. Der tag/ Bach
10. Das alte Jachr/ Bach
11. Alle Meinschen/ Bach
12. Christ Lag/ Bach
13. Ave Maria /Bach Gounod
14. Ave Maria Caccini/ Caccini
15. Ave Maria /Schubert
16. Arioso/Jones
17. Intrada/Jones
Utwory o charakterze sakralnym w wykonaniu: Wiesława Ochmana - mistrza
polskiej wokalistyki, Renaty Dobosz (sopran) oraz Romana Peruckiego
(organy)
Repertuar:1. Giuseppe Giordani: Caro mio ben
Giovanni Battista Pergolesi
Stabat Mater
2. Fac, ut portem Christi mortem
3. Quae moerebat et dolebat
4. Qui sedes
5. Eja mater, fons amoris
6. Cesar Franck: Panis angelicus7. Jean - Baptiste Faure'a: Crucifix
Felix Mendelssohn - Bartholdy
Sonata nr 6 d-moll:
8. Choral, Andante sostenuto, Allegro molto
9. Fuga/Sostenuto e legato
10. Finale/Andante
11. Charles F. Gounod: Ave Maria (duet)
12. Joseph Albert Auer: Ave Maria (duet)
13. Luigi Luzzi: Ave Maria
14. A. Doss: Ave Maria
Wiesław Ochman - osobowość muzyczna nie wymagająca rekomendacji.
Najsłynniejszy polski tenor, znany z występów na największych scenach
operowych (mediolańska La Scala, Metropolitan Opera, Covent Garden) i estradach filharmonicznych świata.
Występował
w towarzystwie największych gwiazd operowych pod batutą
najwybitniejszych dyrygentów. Równolegle
ze studiami w Akademii Gómiczo-Hutniczej w Krakowie (gdzie uzyskał
dyplom magistra inżyniera ceramiki) uczył się śpiewu u Gustawa
Serafina. Studia muzyczne kontynuował u Marii Szlapak, a wkrótce
rozpoczął współpracę z Sergiuszem Nadgryzowskim i Jerzym Gaczkiem.
Zadebiutował
na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu w partii Edgara w Łucji z
Lammermoor. Później występował tam w Poławiaczach pereł, Wertherze i
Tosce. Dalsze lata upłynęły mu na kontrakcie w Operze Krakowskiej i w
warszawskim Teatrze Wielkim. Międzynarodową karierę artysty
zapoczątkowały występy na festiwalach operowych w Belgii, Wielkiej
Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i we Włoszech. Wkrótce
nawiązał stałą współpracę ze Staatsoper w Berlinie, a potem ze
Staatsoper w Hamburgu. Od tego czasu jest częstym gościem największych
teatrów operowych i sal koncertowych Wiednia, Monachium, Kolonii,
Nowego Jorku, Mediolanu, Chicago, Paryża, San Francisco, Genewy,
Zurichu, Moskwy, Madrytu, Buenos Aires, Barcelony i innych. W swych
podróżach artystycznych odwiedził wiele międzynarodowych festiwali
muzycznych - m.in. Orange, Salzburg i Glyndebourne. Wiesław Ochman miał
okazję śpiewać w dziełach symfonicznych z towarzyszeniem
najsłynniejszych orkiestr - łącznie z Wiener Philharmoniker i Berliner
Philharmoniker pod dyrekcją Herberta von Karajana i Karla Boehma. Jego
śpiew wyróżniający się wielką kulturą i precyzją interpretacji oraz
sugestywny talent aktorski podziwiany jest przez publiczność kilku
kontynentów w wielu operach światowego i polskiego repertuaru - Tosca
(Cavaradossi), Rycerskość wieśniacza (Turiddu), Eugeniusz Oniegin
(Leński), Don Giovanni (Don Ottavio), Idomeneo, Carmen (Don Jose),
Jenufa (Laca), Borys Godunow (Dymitr), Aida (Radames), Cyganeria
(Rudolf), Turandot (Kalaa), Poławiacze pereł (Nadir), Marta (Lionel),
Halka (Jontek), tytułowe partie w Fauście i Don Carlosie. W kręgu
zainteresowań artysty znajduje się również muzyka oratoryjno-kantatowa, a
przede wszystkim pieśni. Ma
na swoim koncie wiele nagrań dla renomowanych firm fonograficznych
(Deutsche Grammophon, Polydor, EMI, Decca, Philips, Sony Classical,
Suprahon, Polskie Nagrania, Veriton, Tonpress). Artysta
uczestniczył w filmowych realizacjach oper i operetek - Salome,
Eugeniusz Oniegin, Carewicz Lehara. Dokonał wielu nagrań dla PRiTV oraz
rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych za granicą. Mało
znanym, a zasługującym na uwagę nurtem działalności Wiesława Ochmana
jest malarstwo, które można podziwiać na wystawach autorskich wielkiego
śpiewaka.
Roman Perucki - ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława
Moniuszki w klasie organów prof. Leona Batora w 1986r. Uczestniczył w
mistrzowskich kursach organowych w kraju i za granicą. Jest profesorem
gdańskiej Akademii Muzycznej od roku 1997 (w latach 1996-1999 był
prorektorem ds. artystycznych) oraz w Zespole Szkół Muzycznych w
Gdańsku; jest I organistą Katedry Oliwskiej, członkiem Komisji
Liturgicznej przy Metropolicie Gdańskim; powoływany w charakterze
konsultanta do opiniowania projektów nowych instrumentów, a także
remontów i restauracji historycznych organów w Archidiecezji Gdańskiej
i na terenie całej Polski. Był przewodniczącym rekonstrukcji
organów barokowych w Katedrze Pelplińskiej (instrument oddany do użytku
w 2004 r). Imponująca jest jakość i ilość instrumentów, które w
ostatnich latach dzięki pracy prof. Peruckiego zostały zainstalowane. W
ostatnim czasie wybudowano instrumenty: w Kościele św. Brygidy w
Gdańsku (Firma Kamińskich), w Kościele NMP Królowej Różańca Świętego w
Gdańsku- Przymorzu (Zdzisław Mollin), w Kiełpinie (Zdzisław Mollin).
Ponadto zainstalowano kilka instrumentów używanych, zamiast zakupów
organów elektronicznych w Archidiecezji Gdańskiej. Od 1999 roku jest
prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej, z którym
organizuje wiele koncertów (np. koncert Teresy Żylis - Gary, koncert z
udziałem chóru Stuligrosza). Dba o restaurację zabytków tej jednej z
największych i najpiękniejszych świątyń w Polsce. Koncertuje w
kraju i za granicą ( Europa, USA, Rosja, Japonia, Australia, Ameryka
Południowa). W swoim dorobku ma już ponad 2000 recitali. W roku 2005
grał m.in. w słynnej Katedrze Notre Dame w Paryżu, w Katedrze w
Gandawie, na nowych organach Katedry Lozańskiej, w Katedrze Narodu w
Brukseli. Ponadto grał na słynnych organach w Katedrze w Rydze.
Miał przyjemność występować na wielu znamienitych, międzynarodowych
festiwalach. Występował również jako kameralista i solista m.in. z
Orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, z Orkiestrą Polskiej
Filharmonii Kameralnej, z Orkiestrą Agnieszki Duczmal, z Orkiestrą
Nationale Porto i ze znakomitymi solistami. Dużą cześć koncertów
wykonuje wspólnie ze swoją małżonką, Marią Perucką, znakomitą
skrzypaczką w zakresie wykonywania muzyki barokowej. Jest jurorem
m.in. Międzynarodowego Konkursu Organowego w Kaltern (Włochy) i Opavie
(Czechy), w Paryżu, Petersburgu i Kaliningradzie (Rosja). Jest
Dyrektorem i jurorem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Organowej im.
J.P. Sweelincka w Gdańsku jak również członkiem jury konkursu
organowego w Rumi. Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Rosji,
Francji, Meksyku oraz prowadzi wykłady w uczelniach i szkołach
muzycznych na terenie całej Polski. Dokonał licznych nagrań dla: Polskiego Radia i Telewizji, NDR,
telewizji brytyjskiej, telewizji słowackiej i innych. Posiada nagrania
kasetowe i płytowe (28 płyt). Jego płytę "Messe pour les paroisses" Fr.
Couperina Bohdan Pociej uznał w "Ruchu Muzycznym" za najlepsze nagranie
roku 1991 wydane w Polsce, a II płyta Oliwska nominowana była do
nagrody Fryderyka. W swoim dorobku posiada platynową płytę (wydaną w
1998 roku). Posiada liczne odznaczenia i nagrody, w tym nagrodę Miasta
Gdańska w Dziedzinie Kultury. Posiada najwyższe odznaczenie papieskie
Pro eclessiae et Pontifice. W roku 2005 r. uzyskał złotą odznakę:
Zasłużony dla Kultury Polskiej. Jest Dyrektorem Naczelnym Polskiej
Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (w latach 1993-1997 był również
dyrektorem artystycznym) oraz prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia
"Musica Sacra", z którym organizuje m.in.: Międzynarodowy Festiwal
Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej (jeden z najsłynniejszych w
świecie), Międzynarodowy Konkurs Organowy im. J.P. Sweelincka w
Gdańsku, cykl koncertów "Bliżej Bacha", koncerty z okazji Jarmarku św.
Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz koncerty w
kościołach Rumi, w Morągu, Stegnie, Fromborku, Jastarni i Żarnowcu. Jest
Dyrektorem Konkursu Chórów "Maria Cantat", członkiem jury Konkursu
Pieśni Religijnej w Jastarni, inicjatorem Festiwalu Muzyki Sakralnej w
Gdyni, dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki
Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi.
Renata Dobosz W 2001 r. ukończyła studia w Akademii Muzycznej we
Wrocławiu w klasie śpiewu solowego Agaty Młynarskiej-Klonowskiej;
następnie Wokalne Mistrzowskie Studia Podyplomowe "Specjalizacja
Operowa" we Wrocławiu. Jest solistką Opery Śląskiej w Bytomiu. W
repertuarze posiada następujące partie: Dorabella - "Cosi fan tutte",
Jadwiga - "Straszny dwór", Zofia - "Halka", Cherubin - "Wesele Figara",
Maryna - "Borys Godunow", Magdalena - "Rigoletto", Carmen - "Carmen".